Lyssna

Nya regler för frånvarorapportering när du är hemma med barnen

Från den 1 januari 2025 gäller nya regler för rapportering av frånvaro. Arbetsgivare ska nu rapportera frånvaro som ger rätt till föräldrapenning eller VAB (vård av barn). Denna rapportering görs i samband med att arbetsgivardeklarationen lämnas in till Skatteverket varje månad.

Vad innebär detta för dig?

  • Arbetsgivaren rapporterar vilka datum frånvaron gäller och hur mycket av arbetstiden som berörs.
  • Informationen syns på din lönespecifikation – du behöver inte göra något själv.

 

Viktiga punkter att veta:

  • Det går inte att ändra rapporterad frånvaro i efterhand när perioden är signerad hos Skatteverket.

 

  • Försäkringskassan hanterar eventuella skillnader mellan arbetsgivarens rapportering och den anställdes egna uppgifter.
  • Arbetsgivaren kan meddela Försäkringskassan om fel upptäcks, men detta är frivilligt.

 

(Observera att det kan komma förtydliganden eller uppdateringar kring dessa regler eftersom system och tolkningar utvecklas över tid.)