Lyssna

Visselblåsartjänsten

Kooperativet Eilas visselblåsarfunktion

Kooperativet Eilas visselblåsarfunktion vänder sig främst till anställda men även till andra som har en arbetsrelaterad koppling till kooperativet Eilas verksamhet. Syftet är att fånga upp och agera på signaler om eventuella missförhållanden i kooperativet Eilas verksamhet

Visselblåsarlagen

2021 kom en ny lag, lag (2021:890) om skydd för personer som rapporterar om missförhållanden, även kallad ”visselblåsarlagen”

Den innehåller bestämmelser om skydd för personer som i ett arbetsrelaterat sammanhang har fått del av eller inhämtat information om missförhållanden och rapporterar den.

Skyddet gäller även för andra än rapporterande personer, till exempel personer som hjälper den rapporterande personen och juridiska personer som den rapporterande personen äger, arbetar för eller på annat sätt har koppling till.

Skyddet består av ansvarsfrihet och förbud mot hindrande åtgärder och repressalier. Den nya visselblåsarlagen kompletteras också med ändringar i offentlighets- och sekretesslagen som innebär att sekretess ska gälla vid handläggningen av rapporter om missförhållanden och i domstol vid tillämpningen av den nya visselblåsarlagen. För att omfattas av skyddet ska man antingen rapportera internt eller externt.

Läs mer om lagen här:

När kan visselblåsarfunktionen användas?

Visselblåsarfunktionen är till för att anmäla allvarliga arbetsrelaterade oegentligheter eller missförhållanden inom kooperativet Eila som rör exempelvis:

  • Misstankar om bedrägerier
  • Korruption eller annan form av ekonomisk brottslighet
  • Jäv
  • Åsidosättande av arbetsmiljölagstiftningen
  • Allvarliga trakasserier


Att som medarbetare välja att visselblåsa vid sådana händelser är en lojalitetsakt gentemot organisationen och det är därför mycket viktigt att det finns en enkel och trygg kontaktväg. Visselblåsartjänsten är en sådan möjlighet där medarbetaren möts av en extern och objektiv part som denne kan samtala med om viktiga och känsliga frågor.

Kan jag vara anonym?

I kooperativet Eilas visselblåsarfunktion kan en rapporterande person välja att vara anonym.

Hur går jag tillväga för att rapportera?

  1. Du som vill visselblåsa skickar du e-post till:
    visselblas@q-linc.se Det är tillräckligt att skriva ditt namn samt telefonnummer i anmälan. Det går också bra att ringa in din anmälan på telefon 0702-501455.
  2. En extern person tar kontakt med dig som visslar i syfte att hitta en tid för samtal.
  3. Samtalet genomförs där den som möter dig har som uppgift att lyssna till din historia och ge stöd för att komma fram till den bästa vägen framåt
  4. Under samtalet avgör du om du vill vara anonym eller inte. Viktigt att poängtera är att det är bara du som visslare som beslutar om graden av anonymitet.
  5. Extern part hos Q-Linc informerar de av Eila bestämda mottagarna. Skulle den rapporterade händelsen beröra någon av dessa kommer den personen inte att få informationen. Återigen är det viktigt att poängtera att det är visselblåsaren som avgör graden av anonymitet.
  6. Efter återrapporteringen arbetar Eila och extern part hos Q-Linc tillsammans för att vidta rätt åtgärder.
  7. Eventuell utredning ska vara färdig och återkopplas till visslaren senast tre månader räknat från det datum som anmälan inkom till Q-Linc.

Omfattas anmälan av sekretess?

Den som hanterar ett inrapporterat ärende, får inte obehörigen röja en uppgift som kan avslöja identiteten på den rapporterande personen eller på någon annan enskild (både fysisk och juridisk person) som förekommer i ärendet.

När ska visselblåsarfunktion inte användas?

Rapportering där informationen är med skadligt uppsåt eller falska uppgifter ingår inte i skyddet för visselblåsare och ska inte användas i tjänsten.

Rapportering av personliga missförhållande som uteslutande påverkar personen som blir rapporterad om eller den egna arbetssituationen, såsom konflikter på arbetsplatsen, lönesättning med mera, bedöms som regel inte ha ett allmänintresse och ska därför inte hanteras via visselblåsarfunktionen. I dessa fall ska du vända dig direkt till ledningen på kooperativet Eila. Rapportering om klagomål, synpunkter hanteras inte heller i denna visselblåsarfunktion utan hänvisas till ledningen på kooperativet Eila.

Rapportering till behöriga myndigheter via externa kanaler

En extern rapporteringskanal är en kanal som är upprättad hos en myndighet för hantering av rapportering om oegentligheter och missförhållanden som ligger inom myndighetens ansvarsområde och som kan omfatta missförhållanden hos vilken offentlig eller privat verksamhetsutövare som helst. En extern rapporteringskanal kan till exempel användas om den rapporterande personen inte tror att rapportering till en intern rapporteringskanal skulle innebära en objektiv och saklig hantering.

Klicka här  för att läsa om vilka myndigheter som utsetts av regeringen att vara de behöriga myndigheter som ska vara skyldiga att inrätta och hantera externa rapporteringskanaler (visselblåsarfunktioner).

Det är även möjligt att rapportera om oegentligheter och missförhållanden till någon av EU:s institutioner, organ eller byråer som har inrättat externa rapporteringskanaler.