Lyssna

Om oss på Eila

Välkommen till Kooperativet EILA!

Ett trivsamt kooperativ för personlig assistans som finns i nordvästra Skåne.

Vår verksamhet startades i Ängelholm 1995. Vi brukar säga att vi är det lilla kooperativet med det stora hjärtat. Verksamheten bedrivs utan vinstintresse.

EILA är en ideell förening för personer med varierande funktionsnedsättningar och som har rätt till personlig assistans enligt LSS – Lagen om stöd och service.

EILA fungerar som intressegrupp för medlemmarna och har helhetsansvar för deras assistans och för all personal. Från och med 1 oktober har vi 24 medlemsgrupper och drygt 150-talet anställda. Vi har kollektivavtal med  arbetsgivarorganisationen Fremia och fackförbundet Kommunal.

De flesta av assistenterna är rekryterade ”utifrån”, men vi har också närstående som är anställda som personliga assistenter. Den dagliga verksamheten ute i grupperna sköts av medlemmarna och personliga assistenter i samverkan. Vi har individuella arbetsplatsbeskrivningar för att säkra kvaliteten i rutiner och arbetssätt och vi strävar efter stort eget inflytande och självständighet i vardagen för dig som har en funktionsnedsättning.

Kvalitet & trygghet

Kvalitet betyder individanpassad omsorg som är skräddarsydd efter ditt unika behov och önskemål. Trygghet innebär att du kan känna dig säker och trygg med assistansen. Det innebär stabilitet och kontinuitet.

Personligt inflytande

Inflytande medför att du har möjlighet att påverka och fatta beslut om olika aspekter av din assistans. Det handlar om att ge dig kontroll och självbestämmande över ditt liv.

Frihet under ansvar

Frihet under ansvar innebär att du som medlem kan leva ditt liv på dina egna villkor samtidigt bär du ett ansvar för att använda assistansen på ett ansvarsfullt sätt och följa överenskomna regler och riktlinjer.

Solidaritet

Solidaritet beskriver en känsla av samhörighet, gemenskap och ansvar gentemot varandra inom kooperativet.

Vår styrelse

Kooperativet Eila är en ideell förening vars ändamål är att tillgodose medlemmarnas assistansbehov enligt LSS.

Föreningen har arbetsgivaransvar för personalen samt för administrativa, ekonomiska och lönerättsliga rutiner. Verksamheten är en icke vinstgivande föreningsverksamhet.

Det är styrelsen som har det yttersta ansvaret för föreningens verksamhet inför medlemmarna. Styrelsen svarar för föreningens organisation och förvaltningen av föreningens verksamhet. Styrelsen skall se till att föreningens organisation är utformad så att bokföring, medelsförvaltning och föreningens ekonomiska förhållanden i övrigt kontrolleras på ett betryggande sätt. Styrelsen ansvarar också för att det finns aktuella avtal upprättat mellan Eila och olika parter.

Eilas styrelse består av:

Ordförande Carl-Erik Andreasson

Vice Ordförande Lena Nilsson

Ledamöter Per Sköldbäck, Christel Steinick, Louise Stjernkvist och Bente Andersson

Suppleant Lennart Steinick

Styrelsen känner verksamheten mycket väl och har ett stort engagemang.

Vår organisation

Mellan Kooperativet Eila och Ludvig & Co finns ett avtal rörande lönetjänster. För ekonomi och redovisning anlitas Nordic Economy AB. Juridisk konsult samt annan kompetens som kan finnas behov av kan anlitas externt vilket medlemmen själv bekostar.

Mellan Kooperativet Eila och Livia Deak AB finns ytterligare ett avtal angående verksamhetsansvar. Inom Livia Deak AB finns kompetens inom HR och arbetsrätt, ledning och lagstiftning rörande LSS, SoL och HSL.

Verksamhetsansvarig för Kooperativet Eila är Livia Deák Jönsson, administratör är Maria Bris och HR-koordinator är Linn Sköld. Det är Maria som ansvarar för det operativa arbetet i vardagen och Linn ansvarar för personalen.

Externa konsulter finns kontinuerligt för utvecklingsarbete av skiftande slag – organisationsfrågor, personalutveckling, utbildningssatsningar.

Hos varje medlem med mer än tre assistenter finns en gruppledare ansvarig för det dagliga arbetet. Gruppledaren rapporterar fortlöpande till verksamhetsansvarig, gruppledarmöten hålls varannan månad.

Alla medlemmar kan alltid komma i kontakt med Kooperativet Eila. Verksamhetsansvarig träffar brukarna i deras hem för informationsutbyte eller hjälp/stöd/rådgivning när det behövs, t ex i myndighetskontakter eller vid behovsförändringar.

Livia Deák Jönsson

Verksamhetsansvarig

Maria Bris

Verksamhetsadministratör

Linn Sköld

Verksamhets- och HR-koordinator

rev.2019-07-18, ändringar beslutade på årsstämman 2019-06-17

§1 Firma

Föreningen är en ideell förening och dess firma är EILA (Engelholms Independent Living Association).

§2 Ändamål

Föreningens ändamål är:

– att verka som en påtryckningsgrupp och intressegrupp för medlemmarna mot myndigheter och t ex journalistiska kanaler i för medlemmarna viktiga frågor
– att eftersträva att personer med likartade handikapp och assistansbehov skall ha en naturlig mötesplats
– att informera en bred allmänhet t ex via skolor om villkoren för en handikappad person i dagens samhälle
– att åt medlemmar med behov av personlig assistans och som är assistansberättigade enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) tillgodose detta behov och därmed uppbära det statliga stöd som utgår för att täcka kostnader som uppstår i samband med assistansen
– att åtaga sig med assistansen förenade uppgifter såsom arbetsgivaransvar, administrativa, ekonomiska och lönerättsliga rutiner.

Denna verksamhet drivs som en icke vinstgivande föreningsverksamhet.

§3 Medlemskap

Fullt medlemskap som ger rösträtt kan enbart erhållas av personer med behov av personlig assistans och som är assistansberättigade enligt LSS (Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade).

Övriga som sympatiserar med kooperativets ändamål kan erhålla stödmedlemskap. Ansökan om medlemskap skall göras skriftligen och prövas av styrelsen.

§4 Medlems åliggande

Medlem är skyldig att betala stadgeenlig avgift till Kooperativet Eila samt även i övrigt följa föreningens stadgar och beslut. Avgiften motsvarar medlemmens assistansersättning och förvaltas gemensamt. Om förändringar sker i Försäkringskassans regelverk som påverkar

Eilas medlemmars assistansersättning beslutar styrelsen i förekommande fall och revidering av dessa stadgar krävs ej.

§5 Verksamhetsår

Verksamhetsåret är lika med kalenderår.

§6 Ordinarie årsmöte

Ordinarie årsmöte hålls senast under juni månad året efter verksamhetsåret. Kallelse skall vara utsänd senast 14 dagar innan årsmötet.

På ordinarie årsmöte skall följande punkter finnas med på dagordningen:

1. Val av ordförande, sekreterare och protokollsjusterare för årsmötet
2. Frågan om årsmötets stadgeenliga utlysande
3. Godkännande av dagordning
4. Styrelsens verksamhetsberättelse och ekonomiska redogörelse
5. Revisorernas berättelse
6. Frågan om ansvarsfrihet för styrelsen
7. Budget
8. Medlemmars avgifter
9. Val av styrelse för tiden till nästa ordinarie årsmöte:
beslut om antal ledamöter i styrelsen ordförande och övriga ledamöter suppleanter
10. Val av revisorer
11. Övriga frågor

§7 Extra årsmöte

Extra årsmöte skall hållas då styrelsen så finner nödvändigt eller då det påfordras av revisorer eller minst en tredjedel av föreningens medlemmar. Kallelsen skall utfärdas inom 14 dagar från det styrelsen erhåller begäran därom.

§8 Styrelsen

Styrelsen skall bestå av minst tre ledamöter, medlemmar eller stödmedlemmar. Styrelsen har rätt att tillsätta vissa ledamöter, dock ej fler än 2 och ej heller fler än halva antalet styrelsemedlemmar som är medlemmar eller stödmedlemmar. Styrelsen är beslutsmässig om minst hälften av alla styrelsens ledamöter är närvarande. Vid lika röstetal har ordföranden utslagsröst.

§9 Firmateckning

Föreningens firma tecknas av styrelsen eller av den eller dem styrelsen utser.

§10 Uteslutning

Medlem som bryter mot stadgarna eller uppenbarligen skadar föreningen eller motarbetar dess intressen eller ändamål kan uteslutas av årsmötet. Medlem som förlorar sin rätt till assistansersättning kan ej fortsätta som medlem, men kan få fortsätta som stödmedlem.

§11 Medlems avgång

Avgång ur föreningen äger rum efter det att medlem sagt upp sig till utträde, uteslutits eller av annan omständighet vill utträda ur föreningen. Uppsägningstiden är 3 månader, men kan kortas av om omständigheterna medger detta och styrelsen så beslutar.

§12 Stadgeändring

För ändring av stadgarna krävs beslut av årsmöte samt att samtliga närvarande röstberättigade medlemmar är eniga om ändringen eller att beslutet fattas med enkel majoritet på två på varandra följande årsmöten med minst en månads intervall.

§13 Upplösning

Vid föreningens upplösning skall föreningens behållna tillgångar fördelas på det sätt årsmötet bestämmer.

Upplösning av föreningen beslutas endera med enhälligt beslut av samtliga närvarande röstberättigade medlemmar på ett extra eller ordinarie årsmöte, eller med två tredjedels majoritet av de röstande på två på varandra följande årsmöten med minst en månads intervall.